poniedziałek, 11 kwietnia 2011

KSIĄŻKI (58)


Publikacje tematyczne



Pod redakcją: 
Michał Hałabura i Sławomir Pakos
WSZYSTKO CO BURZY PORZĄDEK.
JAK ZESPÓŁ ULICA ZMIENIAŁ ŚWIAT 
I CO Z TEGO WYNIKŁO

"Nie wierzyliśmy rockowcom. Nie wierzyliśmy alternatywnej scenie kreowanej usilnie przez Rozgłośnię Harcerską. Nie wierzyliśmy solidaruchom. Nie wierzyliśmy klechom. Mundurowym. Dorobkiewiczom. Konformistom. Szpiclom. Tchórzom. I do dziś uważam, że mieliśmy rację. 
Czas kiedy grałem w ULICY i spędzałem czas z bytomską załogą, plus wszystkie konsekwencje, jakie to za sobą niosło i niesie po dziś dzień, to chyba najlepsze, co mi się w życiu przytrafiło. Brzmi to w ogóle jakoś koślawo "z bytomską załogą", to są moi przyjaciele, to są ludzie, z którymi powikłało się moje życie na wiele dobrych i złych sposobów, w wielu przypadkach bardziej niż z ludźmi, którzy są moimi krewnymi. I co ja mam napisać ? Przekonajcie się sami" 

Wydawnictwo: NIKT NIC NIE WIE 
ISBN: 978-83-917093-3-7
Format: 165 x 235 
Stron: 276 
Oprawa: miekka 
Rok wydania: 2024 




Praca zbiorowa
KOREK ZINE / ANTOLOGIA 
1991-1996 

KOREK to wydawany w latach 1991-1996 art zinę łączący wszystkie możliwe nurty niezależnej muzyki, grafiki, poezji i antysystemu. Tu po raz pierwszy w Polsce ukazały się artykuły o Diamandzie Galas, Savage Republic, Current 93, Coil, SPK, Death in June. Przez 5 lat KOREK opisywał nowe trendy a dziś klasykę indie / noise / grunge: NIRVANA / BIG BLACK / JESUS LIZARD / TAR / TAD / PAIN TEENS / REVOLTING COCKS / BJORK / EINZSTURZENDE NEUBAUTEN / DICKS / MORPHINE...Teraz powraca jako 336-stronicowa (A4) antologia z nowym numerem w prezencie (Oxbow, Psychic Ills, Indian Jawelry, Father Murphy, Dead Science i dużo więcej). Jego twórcy wspominają: "KOREK był furtką do ogrodu nieziemskich rozkoszy" - Alex Osiński. "Zrozumiałem, że punk daje paliwo, blues nasienie a hałas krew" - Igor Pietrzykowski. "Spotkania redakcyjne. Pozytywna erupcja" - Krzysztof "Serpent" Piekarczyk. "Jak nie kochać undergroundowego magazynu, dla którego głównym bohaterem  stali się THE CRAMPS" - pisze we wstępie do tej antologii Rafał Księżyk. 

Wydawnictwo: WYDAWNICTWO KOREK / GUSTAFF RECORDS & MAILORDER
ISBN: 978-83-973087-0-1
Format: A4
Stron: 336
Oprawa: miękka 
Rok wydania: 2024 
 




PAWEŁ PIOTROWICZ 
DOLNOŚLĄSKA NIEZALEŻNA SCENA 
MUZYCZNA 1980-2000

"Dolnośląska Niezależna Scena Muzyczna 1980-2000" to trzecia część (dotychczas ukazały się Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1979-1989 i Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1990-2000) tetralogii Pawła Piotrowicza, który tym razem wybiera się w podróż pod Dolnym Śląsku śladem zespołów działających w latach 1980-2000. Autor książki przesłuchuje wybranych przez siebie muzyków i muzyczkę: Krzysztofa "Hebana" Migdała (Defekt Muzgó), Wiktora "Witka" Golca (Papadram), Mirosława "Smalca" Malca (Zielone Żabki, Ga-Ga), Jacka Jaroszewskiego (Kara Śmierci), Mirosława "Makena" Dzięciołowskiego (Joint Venture Sound System), Zbigniewa Ugielskiego (Mikrofony Kaniony), Małgorzatę "Teklę" Tekiel (Będzie Dobrze), Rolanda Okonia (Hardtime), Marka "Marihuana" Tymińskiego (Latające Odchody, Aggafari) i Kamila Rogińskiego (Rivendell), a suma ich perspektyw na czasy, w których działali (z wątkami teraźniejszym, bo większość nadal gra), tworzy wraz z fotografiami i ilustracjami barwną historię dolnośląskiej muzyki alternatywnej ostatnich dwóch dekad XX wieku." 

Wydawnictwo: Fundacja Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 
ISBN: 978-83-965748-3-1
Format: 172 x 240 
Stron: 303 
Oprawa: miękka 
Rok wydania: 2024 




Dariusz Ciosmak 
współpraca Andrzej Klucha 
PUNKOWA ZAMOJSZCZYZNA 
1983-2023 

"W latach 80 z centralnej Polski na Zamojszczyznę jechało się minimum pięć godzin. Z innych zakątków było to już kilkanaście godzin. Nic więc dziwnego, że to zadupie było omijane przez wszystko i wszystkich, a jeśli coś tu w ogóle docierało, to często wybrakowane, gorszej jakości i ze sporym opóźnieniem. Miejsce to było omijane zarówno przez ówczesną muzykę głównego nurtu, jak i alternatywną. I choć ta odległa dla wszystkich rzeczywistość była smutna i szara, to w pewnym momencie pojawił się na tym swoistym zadupiu kolorowy punk. Ruch ten był inny niż w pozostałych częściach Polski, nie mówiąc już o krajach Europy Zachodniej. Ale dzięki oderwaniu od centrum był autentyczny jak nigdzie indziej. Wbrew pozorom, począwszy od lat 80, przez dwie kolejne dekady na tutejszej punkowej scenie wydarzyło się naprawdę sporo, o czym możecie przekonać się czytając "Punkową Zamojszczyznę" i słuchając nagrań" - Kordian Klaczyński


Wydawnictwo: NO PASARAN / ZIMA 
ISBN: 978-83-953258-8-5
Format: 165 x 235
Stron: 337
Oprawa: miękka 
Rok wydania: 2024 




KRZYSZTOF GRABOWSKI 
"PRZYJEŻDŻAJCIE, BĘDZIE SUPER!" 


"Krzysiek, na polskiej scenie niezależnej, to instytucja. Muzyk Dezertera, grafik, autor tekstów, pisarz, prowadzący audycje w Radiu Nowy Świat. Tym razem wziął na warsztat koncertowe doświadczenia Dezertera z czasów minionych i tych najnowszych, gdy podróżowanie po Polsce z zespołem było walką z materią. Zbiór anegdot opowiadających przygody związane z podróżowaniem z punk rockiem po świecie. Czasem zabawne, czasem smutne, ale zawsze interesujące z garścią przemyśleń."

Wydawnictwo: ANTENA KRZYKU 
ISBN: 978-83-970558-0-3
Format: 130x205
Stron: 330
Oprawa miękka
Rok wydania: 2024




WOJCIECH KOZIELSKI 
"ANTENA KRZYKU. ANTOLOGIA 1986-1990"

"Wojciech Kozielski, rocznik 1969. Człowiek undergroundu, związany z Anteną Krzyku od roku 1988.
Animator sceny, były pracownik niezależnych wytwórni płytowych (SOUTHERN RECORDS i CARGO RECORDS UK) i dziennikarz muzyczny (Onet.pl, Brum, Przekrój i wielu innych). Autor powieści "Weltshmerz Hardcore" (2020) i zbioru humoresek "Obsługiwałem angielskiego ciula i inne historie" (2022). Ślązak mieszkający w Krakowie z długim epizodem emigracyjnym. 
ANTENA KRZYKU to prowadzona przez Arka Marczyńskiego niezależna firma fonograficzna. Jej nazwa pochodzi od wydawanego w latach 1986-1990 pod tą nazwą fanzina. ANTENA KRZYKU. Antologia 1986-1990 to zbiór archiwalnych numerów pisma, uzupełnionych o wywiady z jego twórcą, związanymi z nim zespołami, komentarze i dokumenty z epoki." 


Wydawnictwo: Fundacja Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 
ISBN: 978-83-965748-1-7
Format: 223x270
Stron: 290 
Oprawa miękka
Rok wydania: 2023 




Paweł Piotrowicz
WROCŁAWSKA NIEZALEŻNA SCENA 
MUZYCZNA 1990-2000

"Paweł Piotrowicz (ur. 1978 we Wrocławiu); poeta, dziennikarz, redaktor, animator kultury. Wydawca i promotor archiwalnych płyt wrocławskich zespołów: KORMORANY, KLAUS MIT FOCH, KAMAN & THE BIG BIT, LOS LOVEROS, MIKI MOUSOLEM. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014). Autor książki "Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna 1979-1989" (Wrocław 2015, Rita Baum), za którą otrzymał w 2015 roku nominację do nagrody Emocje w kategorii literatura przyznawanej przez Radio Wrocław Kultura (2015) i Wrocławską Nagrodę Muzyczną w kategorii muzyka rozrywkowa (2016). Kurator części muzycznej wystawy "Dzikie pola. Historia awangardowego Wrocławia" (galeria Zachęta w Warszawie, 2015). Kurator (razem z Piotrem Lisowskim) wystawy "Czarna wiosna. Wokół wrocławskiej sceny muzycznej lat 80" (Muzeum Współczesne Wrocław, 2017). Lider zespołu badawczego i współautor książki "Kultura alternatywna - strategie istnienia (przypadek salki CRK) (Strefa Kultury Wrocław, 2020). Stypendysta Prezydenta Wrocławia (2020). Od 2021 prezes fundacji Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna. 

Wydawnictwo: Fundacja Wrocławska Niezależna Scena Muzyczna
ISBN: 978-83-965748-0-0
Format: 172 x 240 
Stron: 335
Oprawa: miękka 
Rok wydania: 2022 




EUGENIUSZ "SICZKA" OLEJARCZYK 
KSU. MÓJ ŚWIAT 
Rozmawia Andrzej Dumkiewicz 

Eugeniusz "Siczka" Olejarczyk (ur. 1961 r. w Ustrzykach Dolnych) - lider i współzałożyciel legendarnej grupy KSU. Gitarzysta, wokalista, kompozytor i autor tekstów. "Zdecydowałem się na tę rozmowę, bo mam dość czytania bzdur napisanych na mój temat. Prawda jest znacznie ciekawsza niż fikcja" 

Wydawnictwo: MYSTIC PRODUCTION  
ISBN: 978-83-934928-2-4
Format: 154 x 217
Stron: 260 
Oprawa twarda 
Rok wydania: 2018




ALVIN GIBBS 
"OGRANICZONA POCZYTALNOŚĆ. 
MOJE ŻYCIE W U.K. SUBS 
I INNE DZIWNE HISTORIE 
CZĘŚĆ.1"  

"Ograniczona poczytalność" to pasjonująca, niezwykle barwna autobiografia Alvina Gibbsa, wieloletniego basisty UK SUBS, grupy legendy brytyjskiego punk rocka, a także byłego członka zespołu IGGY'EGO POPA. Pierwsza część wspomnień autora rozpoczyna się w ekscytujących dla popkultury czasach przełomu 1960 i 70., kończy zaś na pamiętnej trasie UK SUBS po Polsce w roku 1983, podczas której koncerty Anglików poprzedzała REPUBLIKA. Alvin opisuje swoje doświadczenia z werwą i niezrównaną dbałością o detale. Jest pogodny, dowcipny i uzbrojony w wiedzę, którą można zdobyć w jeden tylko sposób - wchodząc do świata , żyjąc w nim i będąc uważnym przez cały czas. 
Nawet jeśli nie słyszeliście choćby jednego dźwięku z jakiejkolwiek piosenki nagranej przez Alvina "Ograniczona poczytalność" i tak może Was po prostu pochłonąć. Tak przejawia się nie tylko gawędziarski talent, ale i życie przeżywane w całej jego pełni" (Henry Rollins) 


Wydawnictwo: PASAŻER 
Tłumaczenie: Sebastian Rerak
Format: 128x229
Stron: 226
Oprawa: twarda
Rok wydania: 2023




Marcin Gliszczyński, Sebastian Gromulski, 
Marcin Ilski, Konrad Kubala
PIOTRKOWSKI UNDERGROUND MUZCZNY 

Doskonałe opracowanie dotyczące lokalnej piotrkowskiej sceny muzycznej. Zawiera informacje o zespołach, fotografie, plakaty oraz dużą ilość wspomnień osób współtworzących ten alternatywny mikro świat w latach 1980-1999. Dokument oddający atmosferę czasów i ludzi. Interesująca konstrukcja książki  pozwala przenieść się do lat, dni i sytuacji, w których młodzi piotrkowianie dawali upust swym talentom tworząc kapele, organizując alternatywne kluby, niezależne radio, współtworząc koncerty, heppeningi czy spektakle. Publikacja zapewne kultowa dla bohaterów tych opowieści ale warta uwagi również dla wszystkich tych którzy generowali podobne rzeczy w swoich miastach i miasteczkach.  
PS. Pozycja z kategorii "praktycznie nie do zdobycia" tym większe podziękowania dla Pawła "Pablo" Prystupy za ten prezent. 

Wydawnictwo: 
OŚRODEK DZIAŁAŃ ARTYSTYCZNYCH 
W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM 
ISBN:978-83-940747-5-3
Format: A 4 
Stron: 112
Oprawa: twarda
Rok wydania: 2016





MAREK GOLNICZAK
współpraca JACEK JAROSZEWSKI 
DDZ-PUNKROCK I POBOCZA 

"Książkę tworzą wywiady z byłymi członkami działających w Dzierżoniowie i okolicy formacji, organizatorami koncertów oraz członkami (...) fanzina (SŁONKO). Do publikacji załączone zostały fotografie z niektórych koncertów, które odbywały się Dzierżoniowie." 

Wydawnictwo: Dzierżoniowski Ośrodek Kultury 
ISBN:978-83-65266-13-2
Liczba stron: 108
Format: 17x24 
Oprawa: twarda 
Rok wydania: 2017 




ZIEMOWIT KOSMOWSKI 
WEWNĄTRZ I NA ZEWNĄTRZ.
PHANTOM-BRAK 

"Wewnątrz i na zewnątrz" to podróż do przeszłości w głąb samego siebie. NIe jest to typowa biografia nasycona faktami, datami i miejscami. Zamiast tego Ziemowit Kosmowski spogląda na czas, w którym odkrywał rolę muzyki w swoim życiu i w którym stawiał pierwsze kroki na amatorskiej i profesjonalnej scenie z zespołami PHANTOM i BRAK. Choć czasy były szare, to dzięki odpowiednim dźwiękom potrafiły nabrać ciekawszych kolorów. Wstęp do książki napisał Tymon Tymański.
Ziemowit Kosmowski (ur.1960) - kompozytor, autor tekstów, postać. Bezkompromisowy twórca, od lat 80 aktywny na polskiej scenie muzycznej. Założyciel i lider projektów BRAK, RANDEZ-VOUS, SUBWAY czy ZED KOSMOFSKY. "Wewnątrz i na zewnątrz" to jego książkowy debiut" 

Wydawnictwo: GAD Records 
ISBN:978-83-61637-24-0 
Liczba stron: 172 
Format B5 
Oprawa: miękka 
Rok wydania: 2021 





WSPOMNIENIA. 
25 LAT GORLICKIEJ 
ROCKOWEJ SCENY MUZYCZNEJ 

Lokalne sceny coraz częściej są zauważane i doceniane przez ich własne społeczności. Przykładem na to jest niniejsze wydawnictwo, opisujące zespoły z Gorlic. Bardzo przyjemnie się to czyta i ogląda. 
Serdeczne podziękowania dla Grzegorza Janika za prezent uświadamiający o istnieniu tej pozycji. 



Wydawnictwo: STOWARZYSZENIE SIĘ DZIEJE 
GRUPA INICJATYW ARTYSTYCZNO-KULTURALNYCH 
ISBN: 978-83-941270-0-8
Liczba stron: 124
Format: A4
Oprawa: miękka
Rok wydania: 2014 





FILIP BOGACZYK 
"POLSKI HARDCORE. CZĘŚĆ PIERWSZA"

"Polski Hardcore. Część Pierwsza, to epicka historia o ludziach , którzy chcieli zmienić świat własnymi siłami i przebić głową mur obowiozującego status quo. Od samego początku sprzeciwiali się nihilistycznie pojmowanemu hasłu No Future, dążąc do zbudowania przyszłości na własnych zasadach. Dziecięca naiwność, wiara w stwórczą moc muzyki i radykalna postawa od samego początku wyróżniały hardcore spośród innych gatunków muzyki rockowej" 


Wydawnictwo: KAGRA  
ISBN: 978-83-637885-56-7
Liczba stron: 720 
Format: B5 
Oprawa: miękka
Wydanie 1, wrzesień: 2021





ANNA DĄBROWSKA - LYONS 
"POLSKI PUNK 1978-1984" 

"Jedna z najlepszych w naszym kraju książek dokładnie ukazujących polski PUNK. Stworzona przez osobę, która od początku była częścią tego ruchu, uczestniczyła i tworzyła ją, uznając za część życia nie mody. Sztuka, sytuacjonizm, anarchia, kontestacja zastanej rzeczywistości to wszystko miało wpływ na kontrkulturę punk. Bycie wewnątrz tego ruchu umożliwiło jej fotografowanie warszawskiej załogi na co dzień, nie tylko w trakcie koncertów czy na ulicy.
Drugie wydanie albumu przygotowane zostało w nowej oprawie graficznej oraz uzupełnione: obok bogatego kalendarium obejmującego lata 1978-84 w nowym wydaniu znajdziemy wywiady Ady i wspomnienia z osobami, które przeniosły punkowe ideee na polski grunt m.in.: Robert Maksymilian Brylewski (Afa), Tomasz Kożuchowski (Gogo Szulc), Maciej Góralski (Magura), Krzysztof Grabowski, Paweł Rozwadowski (Kelner), Krzysztof Chojnacki (Zygzak). 
Autorka rozszerzyła również stronę graficzną albumu, w którym znajduje się 250 zjęć siedmiu fotografów: Ady Lyons, Roberta Sobocińskiego, Iliko Kuruliszwili, Joli i Krzysztofa Pawela, Andrzeja Zuzaka oraz Michała Wasążnika. Ponadto w książce oryginalne grafiki z tamtych czasów: przedruki fanzinów i ulotek"


Wydawnictwa: W MOICH OCZACH & ZIMA 
ISBN: 978-83-953258-6-1
Liczba stron: 282
Format: A4
Oprawa: miękka
Wydanie 2 poprawione: 2021




DARIUSZ JĘDRASIAK , PIOTR "Bugs" WAWRZAK 
"Oi! Oi! Oi! TO PUNK Z MIASTA ŁODZI...
POCZĄTKI ŁÓDZKIEGO PUNK ROCKA" 

"Pokaźnych rozmiarów wydawnictwo (waga 1,5 KG, więc nie ma żartów) zawierające szczegółowe informacje związane z początkami punk rocka w Łodzi. Książka na 324 stronach prezentuje istotne informacje zarówno o wydarzeniach jak i osobach, których działalność była decydująca w pierwszym okresie narodzin łódzkiej sceny punkowej. Ponad 600 zdjęć ilustruje wspomnienia autorów, koncerty, wywiady i wypowiedzi muzyków dotyczące tamtych barwnych czasów, a pośród tego mamy okazję poznać początki i dalsze koleje losu najważniejszych łódzkich zespołów takich jak: PHANTOM, NO FUTURE, DETONATOR, REZERWOWA ARMIA PRACY, MOSKWA, INSEKTY NA JAJACH...wsparte opowieściami muzyków. Całość wydrukowana jest na kredowym papierze co w sposób decydujący wpływa na świetną jakość zdjęć i ilustracji, a jako uzupełnienie do książki dołączona jest płyta CD z nagraniami wspomnianych wyżej zespołów" 


Wydawnictwo: Fundacja: "CZŁOWIEK I ŚRODOWISKO"
ISBN: 978-83-961854-0-2
Liczba stron: 324
Oprawa: twarda
Wydanie: 2021





RAFAŁ KSIĘŻYK 
"DZIKA RZECZ. 
POLSKA MUZYKA I TRANSFORMACJA
1989-1993" 

"Chaos się  nadyma, by wypluć sens" śpiewał Lech Janerka w 1985 roku, a zaledwie kilka lat później przyszła transformacja, która skonfrontowała z chaosem całe społeczeństwo. Nadejściu wolności towarzyszył niepokój. Niepewność jutra na jednych działała wyzwalająco innych paraliżowała. W muzyce niezwykły czas przełomu wywołał eksplozję i jak w soczewce skupił najciekawszych undergroundowych artystów i najdziwniejsze alternatywne zjawiska. APTEKA, ARMIA, BRYGADA KRYZYS, HOUK, IZRAEL, KAZIK, KINSKY, KORMORANY, MAX & KELNER, T. LOVE. 
Schyłek festiwalu w Jarocinie i pierwsze rave;y. Wiejskie komuny i miliardowe kontrakty. Queerowi wokaliści, oświecenie punkowcy, początki hip-hopu. Pionierskie teledyski, nowatorskie audycje radiowe, legendarne kluby i przełomowe koncerty. Rafał Księżyk przeprowadza nas przez pierwsze lata transformacji, koncertując się na undergoundzie, który umiał cieszyć się wolnością i z natury był chaosem za pan brat. Bo to właśnie na polskiej scenie muzycznej spontanicznie realizował się idea społeczeństwa obywatelskiego, ale też bez żądnych hamulców eksplorowano możliwości, które nadeszły wraz z nową epoką" 



Wydawnictwo: CZARNE 
ISBN: 978-83-8191-076-7
Liczba stron: 408
Oprawa: twarda
Wydanie: 2020





GRZEGORZ BARTOS
"ZADYMIARZE. 
REPUBLIKA I UK SUBS 
W RZO "RADOSKÓR" 

"Zadymiarze to niekonwencjonalny reportaż, punkowa ale uniwersalna - przekazana głosami uczestników koncertu - opowieść o pokoleniu, które chciało grać własną muzykę, wydawać własne pisma, żyć własnym życiem, w świecie, w którym nie było to możliwe" 

Wydawnictwo: JIRAFA ROJA 
ISBN: 978-83-948409-3-8
Liczba stron: 140
Oprawa: twarda
Wydanie: 2019 





STEVEN BLUSH  
"AMERYKAŃSKI HARDCORE.
OPOWIEŚĆ PLEMIENNA" 

"Wyczerpująca opowieść o hardcore punku Stevene Blusha zmieniła sposób, w jaki postrzegamy punk rock. Oparty na niej i dystrybuowany przez Sony Picture Classic dokument "American Hardcore" miał premierę w 2006 roku na Festiwalu Filmowym Sundance. Licząca 550 stron, polska odsłona książki "American hardcore - Opowieść plemienna" to zaktualizowana i poszerzona, druga edycja zawierająca setki nowych zespołów, wywiadów, fotografii, ulotek a także "zaginiony" rozdział oraz nową galerię zdjęć i rysunków"

Wydawnictwo: KAGRA,
 ISBN 978-83-63785-37-6, 
Liczba stron: 550, 
Oprawa miękka, 
Wydanie 2018 




MARTA MARCINIAK 
"INNA DROGA ŻYCIA. 
NIEDOKOŃCZONA HISTORIA PUNKA 
W WARSZAWIE I NA GÓRNYM ŚLĄSKU" 

"Fenomen punk jako zjawisko opisywało już wielu. Bo punk rock jest jak zaraza; jak dopadnie, to nie ma miękkiej gry, po prostu wsiąka i zostaje. I tak już od kilku dekad, bo to właściwie jedyna subkultura, która wciąż istnieje i ma się dobrze! Jedne odchodzą, na ich miejsce pojawiają się nowe, a punk rock jest i będzie! Bo każdy z nas potrzebuje choć trochę wolności, oderwania się, innego, nie zaśmieconego popkulturą spojrzenia na rzeczywistość, wyżycia się, zabawy, przyjaźni trwających lata….
To wszystko oferuje punk rock. I o tym jest ta książka, nie zatrzymuje się tylko na tym co było, doskonale łączy stary punkowy świat z nowym, przy okazji zahaczając o sprawy społeczne, wolność osobistą, zespoły, kluby, społeczności, skłoty… Nowy Jork, Warszawa, Gliwice, Ruda Śląska, Czerwionka-Leszczyny czy Jastrzębie, co łączy te miasta? Odpowiedź jest prosta: punk rock! Ciekawe wywiady, mocne, niepublikowane zdjęcia, relacje z ważnych dla punk rocka miejsc, spotkania z ciekawymi osobami tworzącymi scenę punk. Kilka tysięcy przejechanych kilometrów, kilkadziesiąt godzin nagranych wywiadów, to wszystko znajdziecie w tej książce!"

Wydawnictwo: ZIMA
ISBN 978-83-913108-8-5
Liczba stron: 338
Oprawa: miękka
Wydanie: 2017





DARIUSZ DUSZA 
"JESTEM ZIARNKIEM PIASKU" 

"Jestem ziarnkiem piasku” to autobiografia tekściarza, muzyka i kompozytora Dariusza Duszy. Był założycielem legendarnej punkowej Śmierci Klinicznej. Przez długie lata szalał z gitarą na scenie w zespole Shakin` Dudi. Nagrał kilkanaście płyt, napisał kilkaset tekstów. Wiele z nich weszło do kanonu polskiego rocka, tak jak "Au sza la la la" i "Och, Ziuta" Shakin` Dudiego czy "Malowany ptak" i "Zapal świeczkę" Dżemu. Autor pozostał wierny rock`n`rollowi, nadal tworzy i gra w zespole Redakcja, pisze też teksty piosenek dla wielu znanych wykonawców. Ta książka to więcej niż zbiór anegdot z trasy koncertowej. Pokazuje Polskę lat osiemdziesiątych widzianą oczami zbuntowanego punkowca. Autor opisuje kultowe polskie festiwale. Prowadzi nas za kulisy, oprowadza po studiach nagraniowych. Czasem zabierze na imprezę, czasem zostawi na którymś ze swoich życiowych zakrętów. Wraz z nim trafiamy do czasów współczesnych, by poznać blaski i cienie bycia rock`n`rollowcem. Jednak przede wszystkim jest to opowieść o pasji, niezależności i muzyce. Napisana z dystansem i humorem. To więcej niż książka o rock`n`rollu. To czysty rock`n`roll! "

Wydawnictwo: ZIMA 
Liczba stron: 228 
Oprawa: miękka
Wydanie: 2016 






JOHNY LYDON
"GNIEW JEST ENERGIĄ. 
MOJE ŻYCIE BEZ CENZURY" 

Frontman SEX PISTOLS i PUBLIC IMAGE LIMITED opowiada historię swojego życia. 

Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-64373-26-8
Liczba stron: 624
Oprawa: miękka 
Wydanie: 2016 





EVERT TRUE
"HEY HO LET'S GO. 
HISTORIA ZESPOŁU RAMONES" 

"Kompletna nieokrojona historia zawrotnej 22-letniej kariery Ramones" 

Wydawnictwo: IN ROCK 
ISBN: 978-83-64373-32-9
Liczba stron: 
Oprawa: miękka
Wydanie: 2016 




RAFAŁ KSIĘŻYK
"KAZIK STASZEWSKI. IDĘ TAM GDZIE IDĘ.
AUTOBIOGRAFIA"


"I oto kolejna książka wywiad Rafała Księżyka, w której przepytywany bohater zdaje się mówić o swoim życiu i swoich poglądach bez wewnętrznej cenzury. Podobnie było, kiedy rozmówcami Księżyka byli Tomasz Stańko, Robert Brylewski i Tymon Tymański. Również i tym razem rozmowa z muzykiem pokazuje zarówno jego osobność i niepowtarzalność, jak i rozmaite uwikłania w „koloryt epoki”, konteksty środowiskowe i te szersze – polityczne, ogólnospołeczne.
Rozmowa z Kazikiem Staszewskim ma formę niejednorodną: bywa prostą relacją z przeszłości, wyimkiem z sagi rodzinnej, autokomentarzem do zawodowej kariery, rodzajem politycznego i światopoglądowego auto-da-fé, ale nade wszystko osobistym, a niekiedy nawet intymnym wyznaniem. Sporo jest o miłości do żony Ani, o nieobecnym ojcu, o mamie, babci i synach. Sporo też o religii, co się układa w ciąg: wychowanie katolickie, epizod ze wspólnotą świadków Jehowy i porzucenie wiary. Polityka też okazuje się kwestią nieprostą. Kazik bardzo nie lubi, gdy utożsamia się jego poglądy z opcją pisowską, za to przyznaje się, że swego czasu był fanem UPR i Korwin-Mikkego, no i deklaruje, że nie wie, jak naprawdę było ze Smoleńskiem. Typowe? Czytelnicy sami rozsądzą. Na tym tle biografia muzyczna jawi się sferą najbardziej oczywistą, bo w sumie najbardziej znaną. Chociaż i tu mamy rewelacje, jak choćby kulisy konfliktu z Krzysztofem Banasikiem (Bananem) czy Olafem Deriglasoffem, i wreszcie utarczki z fanami w internecie. W zasadzie mało co w tej opowieści da się nałożyć na gotowe sztance, tak dobrze znane z rozmaitych zwierzeń rockowych ekscentryków. I w tym największa zasługa Kazika i Księżyka."

Wydawnictwo: Kosmos Kosmos
Liczba stron: 432
Oprawa: miękka
Wydanie: 2015





KAMIL WICIK, LESZEK GNOIŃSKI, WOJCIECH WOJDA
"FARBEN LHERE. BEZ POKORY"


"Publikacja powstała pod redakcją dziennikarza muzycznego Leszka Gnoińskiego (autora książek o Marku Piekarczyku, Kulcie, Myslovitz i Acid Drinkers oraz "Encyklopedii polskiego rocka"). W prace od początku zaangażowany był także lider płockiej formacji, który cały tekst autoryzował. - Zespół Farben Lehre ma niezwykle ciekawą historię. Chciałem ją poznać. Ciekawiło mnie jak to się stało, że kapela przetrwała tyle lat na scenie. Zmieniał się skład grupy i jej styl, zmieniały się mody muzyczne, a mimo to Wojtek Wojda, lider Farbenów nie poddał się. To książka właśnie o tym. O Wojtka konsekwencji w dążeniu do celu i realizowaniu marzeń i planów" - Kamil Wicik.


Wydawnictwo: SQN
ISBN: 9788379242429
Format: 140 x 205
Liczba stron: 360
Oprawa: twarda
Wydanie: 2015 r.





REMIGIUSZ KASPRZYCKI
"DEKADA BUNTU. PUNK W POLSCE I KRAJACH SĄSIEDNICH W LATACH 1977-1989"


"Remigiusz Kasprzycki – historyk, pracownik Katedry Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor książek Opozycja polityczna w Krakowie w latach 1988 –1989 (Księgarnia Akademicka, Kraków 2003) oraz Rakowice-Czyżyny w latach 1921–1955. Krakowskie lotnisko w służbie wojskowej i cywilnej (Księgarnia Akademicka, Kraków 2010).
Praca podejmuje niezwykle ważną, ale zazwyczaj pomijaną w dotychczasowych badaniach historycznych, tematykę dziejów ruchu punk w Europie Środkowej. Mimo iż badacze schyłkowego okresu komunizmu w krajach tzw. demokracji ludowej coraz częściej zauważają, że jednym z istotnych czynników przyspieszających upadek tego systemu politycznego był narastający sprzeciw młodego pokolenia (widoczny zwłaszcza w niepokornej Polsce), swoje naukowe refleksje ograniczają zazwyczaj do sfery buntu stricte politycznego, koncentrując się na opisie młodzieżowej aktywności opozycyjnej. Tymczasem, jak przekonująco pokazuje Kasprzycki na przykładzie ruchu punk, zjawisko młodzieżowego buntu lat osiemdziesiątych miało znacznie większą skalę i obejmowało także środowiska, których zazwyczaj nie zaliczano do opozycji politycznej. (…) Solidna podstawa źródłowa dała możliwość odtworzenia dziejów punka nie tylko w PRL, lecz także w NRD, Czechosłowacji oraz – w mniejszym stopniu – w Związku Sowieckim i na Węgrzech. W efekcie powstała praca w wielu aspektach pionierska, znacząco poszerzająca naszą wiedzę o postawach społecznych w przededniu upadku komunizmu w Europie Środkowej.

Z recenzji dr hab. Zdzisława Zblewskiego, prof. UJ"

Wydawnictwo: LIBRON
ISBN: 978-83-64275-12-8
Format: 165x230
Liczba stron: 502
Oprawa: miękka
Wydanie: 2013 r.





JON SAVAGE
"HISTORIA PUNK ROCKA. 
ENGLAND'S DREAMING.
SEX PISTOLS I PUNK ROCK" 

Historia punk rocka na wyspach opowiadająca wnikliwie o jego źródłach kulturowych i społecznych.

Wydawnictwo: AXIS MUNDI
ISBN: 978-83-61432-46-3
Liczba stron: 701
Oprawa: miękka
Wydanie: 2013 





GRZEGORZ K. WITKOWSKI
"GRUNT TO BUNT. ROZMOWY O JAROCINIE"

Część 3
"W trzeciej części „Grunt to bunt” znajduje się ponad 60 wywiadów, między innymi z Pawłem Kukizem, Kazimierzem Staszewskim, Zygmuntem Staszczykiem, Wojciechem Waglewskim, Krzysztofem Skibą, Pawłem „Konjo” Konnakiem, Walterem Chełstowskim, Jerzym Owsiakiem, Agatą Młynarską, Krzysztofem Ibiszem, Tomaszem Budzyńskim, Wojciechem „Wampirem” Jagielskim, Yach Paszkiewiczem, Siczką z KSU, Zygzakiem z TZN Xenna, Siwym z Defektu Muzgó, Sezonem ze Smaru SW, Młodym z Sedesu…
W poprzednich tomach autor unikał wywiadów z tzw. celebrytami, tym razem jest inaczej. Gwiazdy opowiadają o „Jarocinie” nieszablonowo. Czytelnicy mają możliwość zapoznania się z mało znanymi, albo wręcz nieznanymi historiami i anegdotami dotyczącymi Festiwalu, ale nie tylko. Wywiady często wybiegają poza „Jarocin”, choć są z nim pośrednio lub bezpośrednio związane. A to dlatego, że polski rock był ściśle z tą imprezą związany. Firmy fonograficzne, wideo klipy, załogi, sceny muzyczne w różnych rejonach naszej ojczyzny – rozmowy o tym wszystkim mają sens w kontekście „Jarocina”!
W książce jest, poza wywiadami, ponad 200 unikatowych zdjęć. W większości są one wcześniej niepublikowane! Wśród nich znajdują się fotografie Wojtka Smarzowskiego, reżysera „Drogówki”, „Róży”, czy „Wesela”."

Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-60157-82-4
Format: 140 mm x 205 mm
Ilość stron: 752
Oprawa: miękka
Wydanie: 2013 r.





MARCUS GRAY 
"THE CLASH. OSTATNIA ZAŁOGA W MIECIE"

"The Clash. Ostatnia załoga w mieście - śledzi karierę zespołu od demotywujących prób w wilgotnej londyńskiej piwnicy do pękających w szwach koncertów na amerykańskich stadionach. Fascynująco dokładny opis zespołu, który jako pierwszy wprowadził punkowe upolitycznienie na masowy rynek i wbrew wszelkim przeciwnościom przetrwał dziesięć lat na scenie" 

Wydawca: KAGRA
ISBN: 978-83-87598-18-1
Ilość stron: 766 
Oprawa: twarda
Wydanie: 2012 





GRZEGORZ K. WITKOWSKI
"GRUNT TO BUNT. ROZMOWY O JAROCINIE"

Część 2
"Drugi tom książki „Grunt to bunt”. Rozmowy o Jarocinie podobnie jak tom pierwszy zawiera ponad 60 wywiadów z ludźmi związanymi z Festiwalem w Jarocinie. Dzięki tej książce cofamy się do czasów świetności tego doskonałego Festiwalu i mamy możliwość zagłębić się nie tylko w sferę muzyczną, także sprawy administracyjne czy organizacyjne."


Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-60157-66-4
Format: 140 mm x 205 mm
Ilość stron: 688
Oprawa: miękka
Wydanie: 2012 r.





ROBERT BRYLEWSKI, RAFAŁ KSIĘŻYK
"ROBERT BRYLEWSKI. KRYZYS W BABILONIE.
AUTOBIOGRAFIA"


"Punk, Drugs & PRL. Gdyby w historii polskiego rocka tylko jednego muzyka można było nazwać legendarnym, taki tytuł z pewnością przypadłby Robertowi Brylewskiemu.Lokomotywa rodzimego undergroundu, współtwórca takich zespołów jak Kryzys, Izrael, Brygada Kryzys i Armia, opowiada Rafałowi Księżykowi historie, których nie zdradzał nigdy wcześniej. O dziadku malarzu i dzieciństwie spędzonym wśród artystów Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk. O początkach muzykowania, punk rocku i reggae w warunkach realnego socjalizmu, Jarocinie i rockandrollowym życiu.Wnikliwe pytania i szczere odpowiedzi. Lektura obowiązkowa dla wszystkich fanów polskiego rocka, a także dla tych, którzy pokochali Desperado, bestsellerową autobiografię Tomasza Stańki.Robert Brylewski (ur. 1961) – legendarny polski muzyk rockowy; wokalista, gitarzysta, kompozytor, autor tekstów, lider i współzałożyciel legendarnych zespołów Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael i Armia. Jest też realizatorem muzycznym, właścicielem studia nagrań, tworzy komputerowe animacje do teledysków.Rafał Księżyk (ur. 1970) – dziennikarz i krytyk muzyczny, autor-rozmówca gorąco przyjętej przez czytelników i krytyków autobiografii Tomasza Stańki. Od początku lat dziewięćdziesiątych współtworzył oblicze rodzącej się wówczas nowej prasy muzycznej i popkulturowej. Polską muzyką alternatywną zajmował się m. in. na łamach "Brumu", "Anteny Krzyku" i w "Radiostacji". Pracuje jako redaktor "Playboya".


Wydawnictwo: WYDAWNICTWO LITERACKIE
ISBN: 978-83-08-04907-5
Format: 145 mm x 204 mm
Ilość stron: 496
Oprawa: twarda
Wydanie: 2012 r.





PAWEŁ "KELNER" ROZWADOWSKI
"TO ZUPEŁNIE NIEPRAWDOPODOBNE"


"Nigdy dotąd nie mieliśmy w Polsce książki tak szybkiej, tak bezpretensjonalnie ekstatycznej i zachłyśniętej wolnością jak proza beatników. To zupełnie nieprawdopodobne, ale macie ją przed sobą. Żeby powstała, trzeba było punkowego załoganta, tekściarza, performera i frontmana, pasjonata i praktyka funku i reggae w jednej osobie. Ile tu wspomnień, a ile literatury? Nieważne. Starczy dać się porwać przygodzie. A chętni rozpoznają brawurowo uchwycone scenerie i portrety z czasów narodzin punka i reggae. PRL, jakiego nie znacie, pachnący marihuaną i paczuli. Nie chodzi tu jednak o kronikę zdarzeń minionych. Na całkiem nowej płycie Deutera Kelner śpiewa, iż jest hybrydą Kmicica, Klossa, Tytusa i Janka Kosa. Oto bohater naiwny, którego spostrzegawczość szpiega wstrząśnięta została radością nieuczłowieczenia. Taka jest ta książka."  (Rafał Księżyk)



Wydawnictwo: WYDAWNICTWO UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO
ISBN: 978-83-235-0859-5
Format: 148 mm x 210 mm
Ilość stron: 118
Oprawa: miękka
Wydanie I: 2012 r.





PAWEŁ "KONJO" KONNAK
"GANGRENA - MÓJ PUNK ROCK SONG"

"Nowa książka kolegi Konja już jest. Ale na razie nie można jej kupić! To taki dowcip, który zafundowało nam Narodowe Centrum Kultury (wydawca) i TVP (właściciel praw do załączonych filmów autorstwa Pawła Konnaka o Dezerterze i Brylewskim). Otóż TVP dało zgodę na zamieszczenie filmów pod warunkiem, że książka nie trafi do sprzedaży. Na szczęście drugi nakład, już bez filmów, będzie do nabycia na początku 2012.: Paweł Konjo Konnak jest autorem swojej obszernej alter - biografii pod tytułem "Gangrena-mój punk rock song" (Narodowe Centrum Kultury, 2011). Ta książka to jednak nie tylko dynamiczna opowieść o walkach Autora w muzycznym podziemiu ponurych lat stanu wojennego. To także epicka podróż przez zakręcone losy Konja i jego rodziny o kaszubskich korzeniach." (wyszperane w sieci)




TOMASZ BUDZYŃSKI
"SOUL SIDE STORY"


"Soul Side Story", literacka i poetycka autobiografia Tomasza Budzyńskiego. Ponad 400 stron bogato ilustrowanych unikalnymi zdjęciami. Dołączony jest do niej pełnometrażowy film "Podróż na Wschód" w reżyserii Tomasza Budzyńskiego i Łukasza Jankowskiego. Główną rolę gra w filmie zespół Armia i muzyka, a scenariusz oparty jest o nowelę Stefana Grabińskiego "Maszynista Grot". Film miał swoją premierę podczas 11. Festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu.
"Na ponad czterystu stronach książki znajdziemy mnóstwo anegdot i obrazków z życia ważnej grupy rockowej i jej lidera. Bo Budzyński opowiada oczywiście nie tylko o Armii, ale też o innych projektach: 2 Tm 2,3, Trupiej Czaszce, płytach solowych. Odnajdziemy tu wiele smaczków, choćby o tym jak artysta odszedł z legendarnego pierwszego składu Siekiery i jak w efekcie tego rodziła się Armia. Fascynujący jest też rozdział poświęcony blisko dwuletniemu okresowi na przełomie lat 80. i 90., gdy zespół Armia mieszkał w swoistej artystycznej komunie na Mazurach. A był to czas, gdy powstawała najsłynniejsza płyta zespołu - "Legenda". Autobiografia zdaje się koncentrować głównie wokół miejsc i ludzi. Autor jest uważnym obserwatorem i pełnym emocji narratorem. W ten sposób rodzi się - wyrastająca z rockowej biografii - oryginalna próba własnego opisania świata."
Wydawnictwo: IN ROCK 
ISBN: 978-83-60157-65-7
Format: 185 mm x 245 mm
Ilość stron: 436

Oprawa: miękka
Wydanie: 2011 r.





MARCIN RUTKIEWICZ , TOMASZ SIKORSKI
"GRAFFITI W POLSCE 1940-2010"


"Kolejny po nagrodzonym "Polskim street arcie" album prezentujący jeden z najpopularniejszych obecnie nurtów sztuki. Ta unikatowa, obszerna, przekrojowa publikacja prezentuje historię graffiti w Polsce, od konspiracyjnych haseł malowanych na murach w czasie II wojny światowej, przez gwałtowny rozwój związany z aktywnością artystyczną i polityczną w latach 80., aż po twórczość pierwszej dekady XXI w. Album przedstawia prace i sylwetki najważniejszych i najciekawszych polskich twórców nurtu balansującego między spontaniczną, często nielegalną obecnością w przestrzeni publicznej, a działalnością prowadzoną z dużym rozmachem pod patronatem szacownych muzeów czy galerii sztuki."


Wydawnictwo: CARTA BLANCA
ISBN: 978-83-7705-140-5
Format: 205 mm x 270 mm
Ilość stron: 272

Oprawa: twarda
Wydanie: 2011 r.





GRZEGORZ K. WITKOWSKI
"GRUNT TO BUNT. ROZMOWY O JAROCINIE"
Część 1 

Obszerne wydawnictwo dotyczące  Festiwalu w Jarocinie. Wybór najciekawszych fragmentów rozmów z ludźmi związanymi z Festiwalem w latach 80.: muzykami, organizatorami, widzami.


Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-60157-62-6
Format: 140 mm x 205 mm
Ilość stron: 520

Oprawa: miękka
Wydanie: 2011 r.



  

KONRAD WOJCIECHOWSKI, MIROSŁAW R. MAKOWSKI
"POKOLENIE J8. JAROCIN '80-'89"


"Pokolenie J8 to pokolenie wspólnych, bezinteresownych więzi, istniejących między ludźmi o podobnej wrażliwości i doświadczeniach. Więzi trwalszych niż dolegliwy reżim, który nakładał na obywateli liczne ograniczenia i od czasu do czasu wyprowadzał czołgi na ulice. Młodzi, dorastający buntownicy, niedowierzający, że „świetlana przyszłość” zagnieżdżona w dekretach propagandy sukcesu jest – czy będzie kiedyś – realna. Frustracja, niechęć i wycofanie tłumiły resztki optymizmu tej dojrzewającej generacji, która jak mantrę powtarzała do znudzenia – „no future”. Istniejący od początku lat osiemdziesiątych festiwal w Jarocinie udzielał nieletnim (i trochę starszym) schronienia; pozwalał oderwać się od codzienności, pobyć przez te kilka dni w innym, ciekawszym świecie – zdjąć z nich presję otoczenia. To właśnie tam pokolenie J8 ustanowiło terytorium swojego panowania.
Album „Pokolenie J8” traktuje wyłącznie o latach osiemdziesiątych. Pokazuje Jarocin i jego młodzież, która owładnięta rockowym szałem tamtej epoki zmierza na koncert zamiast na barykady. Zepchnięty na dalszy plan kontekst społeczno-polityczny oczywiście nieodłącznie towarzyszy pokoleniu i odciska piętno na postawach, jednak w czasie trwania festiwalu jest na chwilę celowo zapominany. Karnawał Solidarności, stan wojenny, pielgrzymki papieskie, morderstwo księdza Popiełuszki, Okrągły Stół, wolne wybory – to ważne klisze dokumentu o tamtych czasach, lecz nie jedyne. Jarocin lat osiemdziesiątych jest tak istotny, gdyż przywołuje nietypowe zachowania i drażliwe problemy: wentylu bezpieczeństwa, zmagań z cenzurą, nagrywania własnej muzyki – której nigdzie indziej posłuchać się nie dało – na kaseciaki. „Pokolenie J8” to zapis faktu, ale przede wszystkim zbiór gadżetów oraz unikalnych zdjęć. Wielobarwny portret ponurych dziejów. Obejrzyjmy się więc za siebie i spójrzmy na „nasze dziś” przez pryzmat „tamtego wczoraj”.
Ze wstępu Konrada Wojciechowskiego.


Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-60157-63-3
Format: 240 mm x 270 mm
Ilość stron: 384

Oprawa: twarda
Wydanie: 2011 r.







MIROSŁAW MAKOWSKI, MICHAŁ SZYMAŃ
"OBOK ALBO ILE PROCENT BABILONU?"


"Opowieść? Raczej mozaika, zbudowana z cytatów. O Peerelu, o III RP. O Deadlocku, Walku Dzedzeju, Brygadzie Kryzys, warszawskim reggae. Tilcie, Jarocinie, ulicy Siennej, Pańskiej i Grzybowskiej… O klubie „Riviera-Remont” i innych miejscach. O mitologiach i faktach: czy to prawda, że „Solidarność” ocenzurowała „Brygadę…” na I Festiwalu Piosenki Prawdziwej (1981)? Czy „czarny” LP poszedł na przemiał? Kto komu pozwolił nagrać materiał z konsolety – i wydać go poza Peerelem… O różnicach między Stolicą – a np. Śląskiem. O dzieciach z dobrych domów – i z małych miasteczek. O malarstwie, salonach i off-salonach. A przede wszystkim o dzisiejszych czasach. Pytająca: co znaczy „wolność”, „konformizm” – czy „wentyl”?

To biografia roczników 1950. 60. Pokolenia „jarocinów” i skasowanego Teleranka, ludzi boomu III RP – i lat 60. Chropawe rozmowy ze Sławkiem Gołaszewskim, Tomkiem „Menem” Świtalskim, Jackiem „Dżeksongiem” Onaszkiewiczem. Historia mówiona. Monologi Piotra Bratkowskiego i maile od Darka Duszy. Autoryzowane wypowiedzi Idy Zwierzchowskiej, Jacka Olechowskiego, Marcina Jacobsona, Marka Proniewicza, Waldka Rudzieckiego, Kamila Sipowicza, Tomka „Rastka” Szczecińskiego, Piotra Rypsona, Maćka Zembatego… Rozmowy ze spotkań: z Milo Kurtisem choćby – czy Roberta Jarosza z Witoldem Popielem. Strzępy emocji, faktów i klimatów, koncerty…

W dzisiejszych czasach, kiedy cała kultura jest kulturą recyklingu, kiedy większość nowych zjawisk w kulturze i muzyce to kolaże czegoś, co już było w przeszłości, wszystko wydaje się wtórne…
Tomek Lipiński, rozm. o Jarocinie dla „Głosu Wielkopolski” 2008 r.

To książka, cofająca nas głęboko w przeszłość; aż do pokolenia dziadków. Do rewolucji 1917, do II wojny światowej i traumy, jaką wywołała. Do Leopolda Tyrmanda, początków jazzu, klubów studenckich. Do Eryka Lipińskiego i „polskiej szkoły plakatu” – z zamówień od „Trybuny Ludu” też budowanej… Do czasu, gdy młodzież MUSIAŁA śpiewać „tylko polskie piosenki”. Do roku 1968 i kolejnych przełomów. Opisująca pracę znanych krajowych twórców – w latach 90. – w pubie „Heineken”. Dla chleba i emocji. Wkraczanie tzw. Majorsów na rynek, losy artystów, kariery i upadki. Daleka od martyrologii – że ponoć „kiedyś było pięknie…” Nie było. Ale bywało wspaniale: gdy szaleliśmy. (Tak: nieuchronnie pojawia się temat – używki.) Nietypowa książka, w której wypowiedzi bohaterów, cytaty… mówią same.

Choć nie jest to książka „bez tezy”, bez własnego zdania. Wybór cytatów jest stronniczy, zwykle niepełny. To książka nie dla każdego; na pewno nie prezent „pod choinkę”. Nie jest niegrzeczna; jak ostatnio modne – ale nie pozostawia złudzeń. Że rock obalił komunę? Żart…

Nietypowa typografia, zdjęcia, struktura bliższa tekstom z Sieci, blogom; niż literaturze – i ludzie, którzy od lat pozostają – jakież banalne, a jakie trudne – SOBĄ; w całym szaleństwie zmieniających się ustrojów, mód, warunków. Za cenę tkwienia w niebycie; też niekiedy… Świat oszalał? Nie wiadomo jak żyć… Z tą książką – więcej zobaczysz, niestety." mr Makowski,Michał Szamański

Wydawnictwo: MANUFAKTURA LEGENDA
ISBN: 978-83-925817-0-3
Format: 140 mm  x 190 mm
Ilość stron: 432

Oprawa: miękka
Wydanie: 2011 r.





JAROSŁAW JANISZEWSKI, PAWEŁ "KONIO" KONNAK, KRZYSZTOF SKIBA
"ARTYŚCI, WARIACI, ANARCHIŚCI"


"Artyści, wariaci, anarchiści" autorstwa Pawła Konnaka, Jarosława Janiszewskiego i Krzysztofa Skiby to niekomercyjne wydawnictwo, poświęcone interesującym zjawiskom z pogranicza sztuki awangardowej, niezależnej muzyki rockowej i podziemia politycznego lat osiemdziesiątych XX wieku. To zapis bezkompromisowego buntu twórców polskiego punk rocka, Pomarańczowej Alternatywy, Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego i Tot-Artu. Bogaty zbiór fotografii i grafik oraz pełne pasji opowieści o deklaracjach ideowych, imprezach, happeningach i manifestacjach składają się na prawdziwe kompendium wiedzy o kulturze, która wyrosła z dążenia do niezależności.
Bogato ilustrowany album zawiera dodatkowo reprinty 5 plakatów oraz płytę DVD z filmem "Riff" oraz słuchowiskiem nagranym przez autorów."


Wydawnictwo: NARODOWE CENTRUM KULTURY
ISBN: 978-83-61587-52-1
Format: 230 x 280 mm
Ilość stron: 424
Oprawa: twarda
Wydanie: 2011 r.





KRZYSZTOF GRABAŻ GRABOWSKI, KRZYSZTOF GAJDA
"GOŚCIU. AUTO-BIO-GRABAŻ" 



"Autorzy na podstawie wielu godzin rozmów stworzyli elektryzującą opowieść "o Polsce i złej miłości..."  Trzy dekady, licząc od początku lat osiemdziesiątych aż do roku 2010, stanowią wyraziste tło historii z dziejów branży muzycznej i show-biznesu ("w kraju, w którym wszyscy chcą mnie zrobić w ch...Za moją kasę!" - jak śpiewa Grabaż w jednym z ostatnich hitów zespołu STRACHY NA LACHY). Jest to też historia "wychowanka" Jarocina, który jako nastolatek zakochał się w punk rocku i widziane jego oczami dzieje jarocińskich festiwali. Poznajemy więc trudną drogę "od zera" do pozycji największej gwiazdy XXX edycji Festiwalu w 2010 roku. 
Wszystko to z punktu widzenia jednostki - postaci, która od przeszło ćwierć wiecza uczestniczy w ruchu muzycznym, poczynając od scen undergroundowych (jak się wówaczas mówiło), aż po te całkiem overgroundowe (jak się nigdy nie mówiło) i jak najbardziej topowe (które mówią same za siebie). 
Jest to też opowieść o determinacji i uporze w  dążeniu do celu, jakim była możliwość zawodowego funkcjonowania na scenie. "Najbardziej lubię pisać piosenki i je śpiewać" mówi bohater i narrator tej książki. 
Dla wielbicieli PIDŻAMY PORNO i STRACHY NA LACHY "Gościu" to także nieodzowny przewodnik po całym piosenkarskim dorobku Grabaża. Subiektywnie, nierzadko bardzo prywatne historie wszystkich piosenek czynią z AUTO-BIO-GRABAŻA autentyczny elementarz, bez którego trudno zrozumieć zjawisko, jakim na polskiej scenie muzycznej jest autor "Piły tango", "Dzień dobry kocham Cię" , "Żyję w kraju" i mnóstwa innych wiekopomnych przebojów."   

Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 978-83-61157-55-8
Format: 167 mm  x 234 mm
Ilość stron: 568
Oprawa: miękka
Wydanie: 2010 r.




MICHAŁ WASĄŻNIK & ROBERT JAROSZ
"GENERACJA"

"GENERACJA” to wspólna publikacja autorstwa Michała Wasążnika i Roberta Jarosza, na którą składają się: autorski album 160 fotografii Wasążnika i esej mówiony Jarosza.
„Generacja” prezentuje twórców, miejsca i wydarzenia, które fundowały tożsamość kultury alternatywnej oraz przynosi słowno-wizualną dokumentację warszawskiej sceny punk i reggae pierwszej połowy lat osiemdziesiątych, w kontekście wydarzeń kulturowych i politycznych w Polsce i świecie. Narracja książki obraca się wokół przygód warszawskich grup Kryzys, Tilt, Brygada Kryzys, TZN Xenna, Deuter, Dezerter i Izrael. Bohaterowie „Generacji” to ludzie, którzy weszli w dojrzałość w Polsce lat 1978-1980 roku. Ze względu na zastaną sytuację społeczno-ekonomiczną „realnego socjalizmu” we właściwy sobie sposób potraktowali punkowe hasło „zrób to sam”: zakładali zespoły, wydawali niezależne pisma, organizowali festiwale muzyczne i własny obieg dystrybucji muzyki. Bez żenady anektowali do swoich działań struktury i miejsca oficjalne, czyli państwowe, zawłaszczając sferę rzeczywistości pozostającą pod kontrolą państwa. Istotnym punktem odniesienia „Generacji” jest - obchodzący w tym roku swoje trzydziestolecie - festiwal w Jarocinie, który w latach 1982-1986 był kipiącym tyglem i najważniejszem forum artystycznych prezentacji polskiego rocka.
„Generacja” eksploruje tak rozległe spectrum tematyczne, jak: „Anarchia w PRL” czyli tournee Rock Galicja’82, nieskrępowany obieg miękkich narkotyków, wpływ SB i komunistycznej władzy na polski punk, „czarny charakter” Zbigniew Hołdys, inspiracje reggae w przesłaniu księdza Jerzego Popiełuszki etc.
Oprócz emblematycznych fotografii Wasążnika książka przynosi niepublikowane dotychczas dokumenty, w tym list Jello Biafry (Dead Kennedys) do grupy Dezerter.
Współautorami narracji Roberta Jarosza są jego rozmówcy:
Robert Brylewski, Magura - Maciej Góralski, Kelner - Paweł Rozwadowski, Tomek Lipiński, Men – Tomek Świtalski, Majonez – Tomasz Wiśniewski, Krzysztof Grabowski, Gogo Szulc, Michał Wasążnik, Walter Chełstowski, oraz rzecznik prasowy rządu PRL Jerzy Urban, Aleksander Kwaśniewski
„Generacja” Wasążnika/Jarosza przynosi nowe imaginarium polskiej kultury popularnej lat osiemdziesiątych, umieszczając w jej centralnym miejscu postacie Roberta Brylewskiego, Macieja Góralskiego, Pawła „Kelnera” Rozwadowskiego, Tomka Lipińskiego, Tomka „Mena” Świtalskiego, Tomka „Rastamana” Szczecińskiego, Krzysztofa „Zygzaka” Chojnackiego, Piotra "Czombego" Dubiela, Jacka "Sydney’a" Ziętałę, Marka "Markusa" Kucharskiego, Andrzeja "Falkonettiego" Kuszpyta, Gogo Szulca, Roberta "Robala" Materę, Krzysztofa Grabowskiego, Dariusza "Stepę" Stepnowskiego, Dariusza "Skandala" Hajna, Franza Dreadhuntera i Jarka „Gruszkę” Ptasińskiego.
Inne bohaterki i bohaterowie emblematycznych fotografii Wasążnika i eseju Jarosza to: Gary Hell, Brain Control, Poland, Luter - Jacek Lenartowicz, Pola Mazur, Piotr Rypson, Andrzej Zuzak, Magda Kalenik, Małgosia Chachaj, Kasia Grzechnik, Joanna Kaniuga, Grażyna Gruszczyńska, Julo Pyszyński, Marek Paliniak, Milo Kurtis, Abaddon, Ekshumacja, Śmierć Kliniczna, Marek Czapelski, Dariusz Dusza, Paweł Kukiz, Daab, Siekiera, T.Love, Armia, Tomek Budzyński, Lech Janerka, Kult, Republika,Tomek Majonez Wiśniewski, Richard Boulez, Tycu, Gutek, koty Berlin, Stirlitz i inni.
Naturalną koleją rzeczy nowy panteon oczyszcza pole kultury z mastodontów w rodzaju zespołów Perfect, Lombard, TSA, Turbo itp.  (Informacja z serwisu wydawcy)

Wydawnictwo: HA ! ART / TRASA W-Z
ISBN: 978-83-61407-83-6
Format: 295 x 225 mm
Ilość stron: 284

Oprawa: miękka
Wydanie: 2010 r.





KRZYSZTOF GRABOWSKI
"DEZERTER - PORONIONA GENERACJA ?"

"...Czym ta książka nie jest? Nie jest to opowieść sensacyjna. Nie  jest to dramat obyczajowy. Nie jest to też książka historyczna mimo, że staram się troszkę przybliżyć najnowszą historię Polski, tak jak ją widzę z mojej perspektywy. Ta książka nie jest również biografią zespołu, ani tym bardziej moją. Owszem staram się nie lać wody, ale nie mam zadatków na prawdziwego biografa. Nie jest to też plotkarski pamiętnik, w którym można trafić na opisy seksualnych wyczynów rodzimych rockandrollowców. To nie moja  działka. Niech zajmują się tym pismacy z brukowców. Autor"

Wydawnictwo: KAYAX
ISBN: 978-83-927811-1-0
Format: 210 x 215 mm
Ilość stron: 336

Oprawa: twarda
Wydanie: 2010 r.




KRZYSZTOF POTACZAŁA
"KSU - REJESTRACJA BUNTU"

"W 1978 r. w bieszczadzkim miasteczku pięciu nastolatków założyło punkową kapelę, która stała się jedną z najważniejszych formacji tego nurtu w Polsce. Książka przedstawia losy grupy od jej początków, aż do połowy lat 90., kiedy rozsypał się ostatni ustrzycki skład, a z muzyków, którzy zakładali band, pozostał tylko gitarzysta. Mowa oczywiście o Siczce, człowieku-instytucji, wciąż wiernemu rock’n’rollowi i punkowemu stylowi bycia. „KSU – rejestracja buntu”, bo taki tytuł nosi książka, to nie tylko zapis muzycznej drogi chłopaków z Ustrzyk, ale też próba ukazania rzeczywistości, w której dorastali. Znajdziemy w niej więc relacje z młodzieńczych wypraw bieszczadzkich punkowców w góry i ich ataków na harcerzy uczestniczących w operacji Bieszczady’40; dowiemy się, jak kontrkulturowa młodzież sabotowała coroczny festiwal filmów radzieckich i w jaki sposób udzielała wsparcia niepodległościowej opozycji. Cennym dokumentem epoki są oryginalne notatki MO i SB z przesłuchań członków KSU oraz ich sympatyków."

Wydawnictwo: LIBRA
ISBN: 978-83-89183-62-0
Format: 235 x165 mm
Ilość stron: 240

Oprawa: twarda
Wydanie I: 2010 r.




TOMASZ  TOBOREK
"NIEZALEŻNA MUZYKA ROCKOWA"

"Album "Niezależna muzyka rockowa" rozpoczyna unikalną serię wydawniczą, trwale dokumentującą dorobek kultury niezależnej. W serii ukażą się m.in. albumy poświęcone prasie bezdebitowej, kulturze niezależnej w Kościele, fotografii, literaturze niezależnej.
Rozwinięcie tematu zawartego w tytule publikacji związane jest bez wątpienia z pytaniami - czym była i jest muzyka niezależna Czy jej nieodłącznym elementem musi być krytyka rzeczywistości społeczno-politycznej A może ważniejszy jest charakter twórczości odbiegający od obowiązujących standardów, ograniczający często grono odbiorców do wąskiej grupy wtajemniczonych. Wydaje się, że specyfiką polskiej muzyki rockowej w latach osiemdziesiątych było połączenie tych dwóch zjawisk. Wcześniej ujawniło się to na Zachodzie podczas punkowej rewolucji, gdy radykalne społeczne hasła współgrały z nową, skrajnie bezkompromisową muzyką. W Polsce, gdzie we wszystkich dziedzinach działalności artystycznej doszukiwano się akcentów politycznych, również scena rockowa postrzegana była jako miejsce nagromadzenia takich treści. Pytaniem pozostaje - czy w związku z tym wszystkie zespoły, których twórczości przypisywano polityczny wydźwięk, bez względu na rodzaj wykonywanej muzyki i ewentualne "kompromisy z systemem", można uznać za niezależne
W niniejszej publikacji odwołuję się do artystów w różny sposób szukających niezależności i możliwości nieskrępowanej wypowiedzi. Być może, w niektórych wypadkach, nie udało się uniknąć subiektywnego spojrzenia na ich twórczość. Moim celem nie było jednak ryzykowne wartościowanie, a uświadomienie większej złożoności całego zjawiska i przypomnienie tamtego gorącego okresu, w którym muzyka odegrała niezwykłą rolę."


Wydawnictwo: INSTYTUT PAMIĘCI  NARODOWEJ
ISBN: 978-83-929304-6-4
Format: 290 mm  x 290 mm

Oprawa: twarda

Rok wydania: 2010






praca zbiorowa
koncepcja całości:  KRZYSZTOF MIKOŁAJCZYK
"MAŁE JEST GŁOŚNE.
20 LAT UNDERGROUNDU W NOWYM TARGU"


"Książka dokumentuje 2 dekady koncertów, głównie hc / punk w głównym mieście Podhala, oraz to, co wokół tych koncertów się działo – Kibice Podhala Przeciwko Nazizmowi, TKA, Gier-tych Dość!, snowboard hard core crew. Do tego wywiady z organizatorami koncertów, zespołami (End Of Silence, Huge, Odszukać Listopad, Rise, Eden Farewell), reggae w NT, kalendarium, leksykon zespołów i ich drzewo „genealogiczne”. Do książki dołączona jest składanka CD – 20 kawałków hc / punk + kojące reggae oraz w formie bonusów MP3 kolejne 20 numerów! Punk, crust, noise, kapka ska, grind, metal, powerviolence, a w wypadku późniejszych zespołów wszelkie odcienie hard core." 

Wydawnictwo: TKA FERMENT
ISBN: 978-83-62231-00-3
Format: 148 mm x 210 mm
Ilość stron: 126

Oprawa: miękka
Wydanie I: 2009 r.





JAKUB MICHALAK
"NIE BĘDĘ WISIAŁ UKRZYŻOWANY"

30 lat punk rocka na dolnym śląsku. Ludzie, teksty, inspiracje, kapele. 

"U zarania ruchu nie było wyraźnych ideologicznych podziałów. Muzyka punk rockowa fascynowała różnych ludzi. Nie będziemy się oszukiwać, że wszyscy byli świadomi. Był taki koleś "Rocker", słuchał kapel przypisywanych rockersom, ale punk też go kręcił. Inni ludzie po prostu obcinali włosy, bo moda na punk była od nich silniejsza. Wśród nas wielu było ekshipisów, którzy uważnie słuchali tekstów punkrockowych i nierzadko utożsamiali się z nimi. Tak było choćby w wypadku kultowego "Chrystusa" wrocławskich Zwłok.
Wszystkich łączyła muzyka. Punka się słuchało, jadło się go i połykało. Tak. Na początku nie było analiz. One pojawiły się dopiero po dwóch, trzech latach. Ludzie nie mieli początkowo świadomości, o czym śpiewa Dead Kennedys i że przesłanie jest równie ważne jak sam wygląd.
Nieskromnie mogę powiedzieć, że z Radkiem Janowskim nauczyliśmy ludzi słuchać muzyki, na początku punkrockowej, ale także nowej fali, awangardy itp.. Otwieraliśmy im głowy na nowe klimaty. Możesz się śmiać, ale w tamtych czasach... Dawaliśmy im światło. Ludzie, którzy zetknęli się z taką muzyką, nigdy nie stali się źli do końca. Próbowali zrobić coś alternatywnego w życiu. I o to chodziło. Często dzieki tej muzyce wychodzili z życiowych zakrętów. Nie wszyscy, bo nie byliśmy przecież Jezusami Chrystusami.
Ale gdy słyszę teraz opinie, że punk rock wyzwala przemoc, jestem wściekły. Zawsze będę mówił, że muzyka łagodzi obyczaje. Dzieci pogujące pod sceną, słuchając UK Subs, Cockney Rejects czy Damned, to ma być zło całego świata? Przecież to jest super. Taki czysty upust energii."

Wydawnictwo: OFICYNA WYDAWNICZA ATUT
ISBN: 978-83-7432-307-9
Format: 220 x 220 mm
Ilość stron: 212
Oprawa: miękka
Wydanie: 2008 r.




KAZIK STASZEWSKI
"NIEPIOSENKI"

"Nazywam się Kazimierz Piotr Staszewski, syn Stanisława oraz Krystyny z domu Majkowskiej. Urodziłem się 12 marca 1963 roku (...) Nigdy wcześniej nie zajmowałem się słowem pisanym. Naturalnie notowałem w różnych kajetach teksty do piosenek, ale potem funkcjonowały one tylko i wyłącznie z muzyką, natomiast nigdy jako formy w jakimś tam stopniu autonomiczne (...)
Felietony moje zacząłem pisać kilkanaście lat temu. Niektóre z nich dotyczą spraw tak zamierzchłych, że dla wielu obecnie może to być bajka o żelaznym wilku. Te, które dotyczą spraw tak odległych, że moim zdaniem mogą się jawić jako niezrozumiałe, będę pamiętał wspomagał paroma słowami wyjaśnienia, o ile sam będę pamiętał, o co wtedy chodziło. Anlogicznie teksty, w których mi coś tam zmieniano, postaram się umieścić w wersjach oryginalnych, a nie w takich, jakimi zostały opublikowane.
Myślę, że "Niepiosenki" umilą państwu nadwyżkę czasu, jeśli takową posiadać raczycie, i pokażą mnie jako kolegę, który nie tylko śpiewa dla Was na scenie. Przyjemnej lektury  !
Ze wstępu Autora

Wydawnictwo: WYDAWNICTWO KOSMOS KOSMOS
ISBN: 978-83-926991-0-1 oprawa miękka
ISBN: 978-83-926991-1-8 oprawa twarda
Format: 147 mm  x 210 mm
Ilość stron: 670

Wydanie: 2008 r.




KRZYSZTOF LESIAKOWSKI, PAWEŁ PERZYNA, TOMASZ TOBOREK
"JAROCIN W OBIEKTYWIE BEZPIEKI"


"Jarocin to był dla mnie zawsze wyjątkowy koncert, chyba głównie ze względu na publikę. To byli w większości myślący, zaangażowani ludzie. Jeśli było ich 20 tys. - to dla nas coś znaczyło. Mnie napełniało niesamowitą dumą, gdy wchodząc na scenę, wiedziałem, że oni są po prostu lepsi niż ci pierdoleni funkcjonariusze czy ochroniarze. To byli nasi ludzie " Robert Brylewski - BRYGADA KRYZYS, KRYZYS, ARMIA, IZRAEL

"To była prawdziwa wyspa wolności - w tej części Europy nieprawdopodobna" Muniek Staszczyk - T.LOVE

"Po prostu obudziło się pokolenie, które miało za nic wszelkie przepisy i szacunek do tzw. władzy ludowej. Jakąś kontrolę chcieli mieć i pewnie mieli, ale ciśnienie ludzi do wolności słowa było tak duże, że nie byli w stanie tego ogarnąć. Musieliby albo wszystkich spałować i rozpędzić, albo nie dopouścić w ogóle do organizacji festiwalu" Krzysztof Grabowski  - DEZERTER

"W 1982 r. nie odbyły się Opole i Sopot, a Jarocin tak. To była rzeczywistość tamtego systemu w Polsce. Tyle się jeszcze mieściło w jego ramach. W Czechosłowacji czy Rumunii by to nie przeszło, u nas się udało" Walter Chełstowski - organizator festiwalu w Jarocinie

"Poza tym w trakcie występów, w tym szumie i hałasie nikomu by się nie chciało słuchać, czy oni coś śpiewają przeciw komunie czy za. Może jak by to ktoś nagrywał i później się wsłuchał, to by coś wyłowił, ale ja o takich przypadkach nie wiem. Nie wyciągało się takich spraw" Jan Jajor - I sekretarz Komitetu Miejsko Gminnego PZPR w latach 1981-1989

"(dok.4) Funkcjonariusze MO (...) dokonali zatrzymania obywatela Krzystofa Skiby, którego pomogłem doprowadzić do RUSW Jarocin. W trakcie rozmowy z nim przed osadzeniem w areszcie tutejszego RUSW Jarocin stwierdził w swych wypowiedziach, że wie o co walczy i spytał, gdzie bedzie siedział, w Jarocinie czy Gdańsku ?" Fragment notatki służbowej z 16 VIII 1985 r. insp. SB kpt Piotra Binka dotyczącej rozrzucania ulotek na festiwalu.


Wydawnictwo: INSTYTUT PAMIĘCI NARODOWEJ
ISBN: 83-89078-61-9
Format: 215 x 285 mm
Ilość stron: 212
Oprawa: miękka
Wydanie: 2004 r.



MIKOŁAJ LIZUT
"PUNK ROCK LATER"

"Nie jest to książka o muzyce, choć jej bohaterami są muzycy: Kazik Staszewski, Muniek Staszczyk, Tomasz Lipiński, Tomasz Budzyński i inni. To opowieść o generacji, jej buncie, doświadczeniach z komunizmem, z wielkim przełomem '89, z demokracją i wolnym rynkiem. To rozmowy o granicach kompromisu, jaki ze współczesnym światem są w stanie zawrzeć dawni kontestatorzy."

Wydawnictwo: SIC !
ISBN: 83-88807-31-5
Format: 135 x 205 mm
Ilość stron: 177
Oprawa: miękka
Wydanie: 2003r.




PAWEŁ DUNIN - WĄSOWICZ
"XEROFEERIA. ANTOLOGIA ART ZINÓW"

Polskie alternatywne pisma literackie 1980 - 2000. Wersja beta. Bogato ilustrowana faktoriografia rodzimych art zinów stanowi wspaniałe źródło wiedzy na temat niezależnego nurtu literackiego bardzo często powiązanego z kontrkulturą muzyczną Polski.

"Panuje opinia, że ludzie drukujący cokolwiek własnym nakładem, a wydawcy art zinów w szczególności, to grafomani i nieudacznicy. Chyba nie do końca.
Jacek Podsiadło, poeta współtworzący DOBREGO JAŚKA został dziesięć lat później laureatem nagrody Kościelskich oraz prywatnej nagrody Czesława Miłosza. Twórcy pism TOT ARTU zasilili BRULION a ludzie tworzący JUŻ JEST JUTRO i WOSKÓWKĘ - CZAS KULTURY (...). Całkiem prestiżowe wydawnictwo CZARNE, którego współwłaścicielem jest Andrzej Stasiuk (mało kto wie, ale debiutował w 1988 r. w serii anarchistycznej A CAPELLI broszurką "Prison is Hell". (...) Kilka powieści udało się wydać także Sławkowi Łuczakowi (ŻULIO CEZARO). Adaśko Wasilkowski nagrał płytę z BUZU SQUAD a Expert z INKWIZYCJĄ" ze wstępu - od autora.


Wydawnictwo: Lampa i Iskra Boża
ISBN: 83-86735-90-2
Format: 208 mm x 292 mm
Ilość stron: 238

Oprawa: miękka
Wydanie II: 2002 r.




DARIUSZ CIOSMAK (opracowanie)
"ANTOLOGIA ZINÓW 1989-2001"

"...publikacja w zamierzeniu stanowić ma jedynie wstęp do szerszego opracowania całości polskich wydawnictw "podziemnych", niezależnych, które można ogólnie nazwać zinami. W Polsce pomimo kilku prób, takie kompletne wydwnictwo do tej pory nie powstało.
Antologia Zinów 1989-2001 ma z góry założony zawężony zakres tematyczny, co wynika z zainteresowania autora i współpracowników (...) "


Wydawnictwo: LIBERATION
ISBN: 83-915943-0-0
Format: 145 mm  x 202 mm
Ilość stron: 154

Oprawa: miękka
Wydanie: 2001 r.




LESZEK GNOIŃSKI
"KULT KAZIKA"

Solidna dawka historii związanych zarówno z zespołem KULT jak i z innymi wcieleniami  Kazika Staszewskiego opowiedzianych przez niego samego. Pozycja bogato ilustrowana, oparta o chronologię wydarzeń, opatrzona pełną dyskografią wszelkich ujawnień muzycznych bohatera, dokładnym kalendarium jak również notami o współtwórcach kapel, o których w książce mowa.

Wydawnictwo: IN ROCK
ISBN: 83-86365-39-0
Format: 215 x 275 mm
Ilość stron: 208
Oprawa: miękka
Wydanie I:  2000 r.




JAROSŁAW "SOPEL" SOBKOWIAK
"PUNK ROCK - ENCYKLOPEDIA"


"Opracowanie niniejsze jest poprawioną, poszerzoną i uaktualnioną wersją wydania z 1997 roku. Zachowany został układ i tematyka skrótowo ukazująca podstawowe fakty z historii i teraźniejszości punk rocka, notki o kilkuset zespołach i stylistykach jakie zaistniały na szeroko rozumianej scenie punk. Tekst uzupelniono ilustracjami, indeksem kapel oraz wykazem wybranych wytwórni i dystrybucji. Całość ujęta jest w sposób faktograficzny z pominięciem subiektywnej oceny wydarzeń i procesów oraz samych zespołów, prezentujących często dalece odmienną od siebie muzykę i przekaz werbalny. Estetyka punk od swych początków po dzień dzisiejszy stanowi bowiem swoistą mieszankę różnych idei a ich wspólnym mianownikiem było zawsze obalanie schematów, bunt wobec rzeczywistości, walka z ograniczającym nas systemem oraz kreowanie niezależnego myślenia i działania. Punk rock natomiast wykształcił na przestrzeni ćwierćwiecza ogromną różnorodność stylów i może właśnie dlatego pozostał najbardziej radykalnym forum muzycznej wypowiedzi. Był i jest najprostszą muzyką graną z potrzeby serca dla wyładowania frustracji i ...dla zabawy"  - ze wstępu od autora

Wydawnictwo:  MAMI
ISBN: 83-912535-0-3
Format: 206  mm x 295  mm
Ilość stron: 164
Oprawa: miękka
Wydanie II:  1999 r.




ANNA DĄBROWSKA -LYONS
"POLSKI PUNK 1978-1982"


"Punk Is Dead" (Punk umarł) skandował w latach 80. anarchistyczny zespół Crass. Steve Ignorant - lider Crassa i autor tego manifestu - protestował w ten sposób przeciwko nagrywaniu płyt przez punkowe zespoły w komercyjnych wytwórniach i puszczaniu ich w komercyjnych rozgłośniach radiowych.
Pionierzy polskiego punk rocka nie mieli tego typu dylematów, bowiem pod koniec lat 70. zespoły KSU, Deadlock, Kryzys czy Poland nie mogły marzyć o wstępie do profesjonalnego studia. Pierwsza płyta zespołu krajowej sceny alternatywnej - Brygady Kryzys - ukazała się w 1982 roku, potem było jeszcze kilka singli i składanek, które są jedyną, oprócz prywatnych nagrań, dokumentacją działalności takich grup, jak TZN Xenna, wczesny Dezerter i Deuter, Prowokacja.
Negacja wszystkiego
Polski punk był spontaniczny. Pojawił się w 1977 roku, kiedy na Zachodzie swoje pierwsze płyty nagrywały grupy Sex Pistols i Clash. O ile jednak angielskie zespoły, pomimo anarchistycznych tekstów i hałaśliwej muzyki, działały komercyjnie nagrywając płyty dla największych wytwórni i zarabiając na tym spore pieniądze, o tyle krajową scenę punkową tworzyli zbuntowani nastolatkowie, dla których pieniądze były synonimem Babilonu, czyli znienawidzonego Systemu (przy czym nie chodziło tu o komunizm, lecz o jakąkolwiek władzę).
Punk to "ktoś, komu wszystko jest obojętne, (...) ktoś, komu wszystko wisi" - taką filozofię głosił Zygzak, legendarny lider zespołu TZN Xenna. Negacja wszystkiego była programem pierwszych polskich punków, w przeciwieństwie do ich kolegów z Wielkiej Brytanii, którzy często angażowali się po stronie ruchów lewicowych i ekologicznych. Jedynie pacyfizm od początku był mocno akcentowany w piosenkach polskich punków.
Przez to, że nasz rodzimy punk nie miał szansy w swoim pierwszym okresie zaistnieć w mediach czy choćby na płytach, bliski był pierwotnej filozofii ruchu. Punk to zgniłek, ktoś gorszy. Gnijący (Rotten) - taki był pseudonim wokalisty Sex Pistols. Moda punk wyrosła jako protest wobec konsumpcyjnego modelu życia zachodniej kultury. Najlepszym przykładem jest tu piosenka zespołu The Clash - "Lost In The Supermarket" (zagubiony w supermarkecie). Zachodni punk mocno angażował się jednak w politykę, polski punk natomiast od początku był nie tyle apolityczny, co antypolityczny.
Twórcy pierwszych polskich zespołów punkowych ani nie mieli instrumentów, ani nie potrafili grać. "Nie mieliśmy żadnej próby; basista po raz pierwszy trzymał gitarę i grał akordami; perkusista nie wiedział, co ma robić i cały czas dawał solówkę; gitarzysta, któremu kazaliśmy wcześniej ściąć pióra, wykonywał swoje folkowe kawałki, a ja się darłem" - wspomina Kazik Staszewski o występie zespołu Poland w 1979 roku. Na tym jednak polegał urok tej muzyki, że można było improwizować, jak Walek Dzedzej czy Zygzak, można było krzyczeć i szarpać struny bez jakiegokolwiek rytmu, melodii.
No future
Pierwsze lata polskiego punka nie miały dotąd żadnej dokumentacji poza prywatnymi nagraniami i okazjonalnie drukowanymi w prasie zdjęciami. Album "Polski punk 1978- 1982" to tytuł pionierski pokazujący niemal w ogóle nie znany okres działalności muzyków, którzy zdołali się przebić w połowie lat 80. już z dużo łagodniejszą muzyką i z powodzeniem występują, nagrywają, do dziś. W Kryzysie grali Tomek Lipiński i Robert Brylewski, w Poland Kazik Staszewski, w Deuterze Paweł Kelner. Wiele znanych wówczas w środowisku punk postaci zniknęło jednak ze sceny. Nie żyją już lider Dezertera Skandal czy basista Xenny Sidney, od dawna nie występuje lider Xenny Zygzak. Niektórzy bohaterowie tej książki, jak np. Piotr Rypson, wiodą dziś stateczny żywot i chyba niechętnie przyznaliby się do swoich dawnych fascynacji. Zebrane w albumie zdjęcia przypominają nam twarze tych młodych zbuntowanych ludzi "bez przyszłości"... Łukasz Gołębiewski recenzja dla Rzeczpospolitej


Wydawnictwo: ADA
ISBN: 83-911162-8-X
Format: 260 mm x 310  mm
Ilość stron: 132
Oprawa: miękka
Wydanie I:  1999 r.





BARTOSZ KUROWSKI
"PUNK POKOLENIE PUSTKI"

"Wewnątrz historia subkultury oraz informacje o zespołach z UK, USA oraz (....) fotografie (Lou Reed, Iggy Pop, Patti Smith, Rancid, Green Day, The Offspring, Elvis Costello, Sex Pistols, The Clash i inni)"


Wydawnictwo: OFICYNA WYDAWNICZA ANABASIS
ISBN: 83-85931-05-8
Format: 150 mm x 210  mm
Ilość stron: 198
Oprawa: miękka
Wydanie I:  1997 r. 





JAROSŁAW "SOPEL" SOBKOWIAK
"PUNK ROCK - ENCYKLOPEDIA"

"W niniejszym opracowaniu punk rock rozumiany jest dość szeroko. Wynika to przede wszystkim z racji jego historycznej ewolucji i przyjętej już na samym początku jego rozwoju zasady wychodzenia poza wszelkie kanony. Na przestrzeni lat wykształciła się ogromna różnorodność stylów i postaw - często skrajnie różnych a nawet sprzecznych ze sobą. Dzięki napływowi nowych idei i powstawaniu nowych kierunków dochodziło do oczyszczania się punk rocka z elementów destrukcyjnych i degenerujących a punk rock pozostał najbardziej radykalnym forum muzycznej wypowiedzi. Z powyższych względów w ENCYKLOPEDII umieszczono protoplastów kierunku, pierwszych wykonawców amerykańskich i przedstawicieli bardzo silnej pod koniec lat 70-tych sceny brytyjskiej, niektóre kapele hardcoreowe, które wypracowały nową estetykę będącą bardziej twórczą i świadomą kontynuacją klasycznego punk rocka. Przedstawiono też wybranych wykonawców post punkowych, post hardcoreowych i innych, dla których punk był ważnym źródłem inspiracji. Najwięcej miejsca poświęcono formacjom zachodnio-europejskim i amerykańskim, które przez realnie największe możliwości prezentacji swej twórczości stały się motorem rozwoju sceny. Kapele polskie potraktowano marginalnie i wybiórczo, wychodząc z założenia, że należy im poświęcić odrębne opracowanie. Zrezygnowano także z omówienia genezy punka jako subkultury i jej zewnętrznych atrybutów, skupiając się na samej muzyce - podstawowej formie punkowych idei. Zestawienie to oczywiście jest dyskusyjne, lecz jedynie takie potraktowanie tematu, bez silenia się na wytyczanie ideologicznych i brzmieniowych ram kierunku, pozwala pokazać jaką rolę punk odegrał w muzyce rockowej i całej sferze kulturowej. Punk rockowy prymitywizm i agresywność nigdy nie były celem samym w sobie, ale środkiem - swoistą taktyką szoku - skierowaną w skostniałe społeczeństwo.
Definicja punk rocka sprowadza się do wielu aspektów, takich jak buntowniczość, prostota i bezpośredność przekazu, niekomercyjność i niezależność, szczerość i społeczne zaangażowanie, a także - co bardzo ważne - do niekonwencjonalnego działania i zerwania ze schematami myślenia. A wszystko to w myśl rodzącej się już na początku idei "Do It Yourself", dającej wskazówkę by działać niezależnie, samodzielnie, twórczo. Punk jako energia pierwotna obok anarchizmu i nihilizmu oraz hardcoreowych haseł samodoskonalenia, posiadał również pierwiastek ironii oraz odrobinę szaleństwa. Dzięki temu kontynuuje podstawową funkcję rock'nollowa zabawę.
Przedstawieni w ENCYKLOPEDII wykonawcy z konieczności potraktowani są skrótowo. Biogramy dotyczą miejsca i czasu funkcjonowania, podstawowego składu, cech charakterystycznych a także dyskografii, obejmującej w zasadzie tylko duże płyty. Uzupełnieniem treści jest rys historyczny rozwoju sceny oraz ilustracje. 
Nie jestem w stanie wymienić tu wszystkich źródeł informacji, z których korzystałem. Nie były to bowiem tylko źródła pisane, ale przede wszystkim sama muzyka i emocje, jakich dostarcza mi niezmiennie od piętnastu lat.
Niniejsze wydanie ma w dużej mierze charakter retrospektywny oraz sygnalizuje jedynie najważniejsze zjawiska i dokonania w obrębie punk rocka, przede wszystkim w jego wczesnej - najbardziej twórczej postaci. W kolejnych edycjach znajdzie się natomiast więcej miejsca dla młodych kapel /w tym polskich/, odpowiedzialnych za aktualny obraz sceny i wielu tych, których pominięto. Liczę też na odzew ze strony wszystkich chcących współredagować kolejne wydania ENCYKLOPEDII, jako publikacji niezależnej i związanej z ludźmi sceny punk i hardcore."


Ze wstępu do publikacji


Wydawnictwo: CHAOS 001
ISBN: brak
Format: 206 mm x 295 mm
Ilość stron: 64
Oprawa: miękka
Wydanie I: 1997 r.






RYSZARD GREGOROWICZ , JACEK WALOCH
"POLSKIE MURY. GRAFFITI - SZTUKA CZY WANDALIZM"


"Album, który który trzymacie Państwo w rękach powstawał w gorących miesiącach roku 1990. Głownemu nurtowi przemian, jakie zapoczątkowane  zostały w Polsce u progu ostatniej dekady wieku XX towarzyszyły zjawiska uboczne to oczywiste. To poboczne wszakże, ten margines życia społecznego umyka zazwyczaj uwadze  historyków i nie trafia na karty esejów, rozpraw naukowych czy podręczników szkolnych, ale jest. Jego istnieniu nie można zaprzeczać. Często bywa ciekawszy w swej ulotnej formie niż ów główny nurt zmian. Jednym z takich zjawisk ubocznych na początku lat dziewięćdziesiątych jest niewątpliwie eksplozja graffiti, czyli uzewnętrznienie emocji różnych grup młodzieży na ulicach polskich miast. (...)"

Ze wstępu do publikacji 


Wydawnictwo: COMER 
ISBN: 83-851-49-08-2
Format: 176 mm x 236 mm
Ilość stron: 206
Oprawa: miękka
Wydanie: 1991 r.




PIOTR KOSIŃSKI, ZBIGNIEW SZAŁANKIEWICZ
"PUNK - IDEOLOGIA I MUZYKA"  


"To jakby nie było pierwsza polska "encyklopedia punk rocka", nieoficjalnie wydana pod koniec komuny przez krakowską oficynę "Rock-Serwis". Jak napisano we wstępie (...) "powstało z  konieczności wypełnienia kolejnej luki w pozycjach książkowych dotyczących muzyki rockowej". 
Do dziś w temacie punk rocka wyszło w Polsce sporo książek i fachowej prasy, jest też wreszcie wszechobecny Internet. W latach 80-tych wychodziły tylko fanziny, z których zaledwie kilka można określić mianem fachowych, no i oficjalna prasa muzyczna, ta rzadko niestety fachowa i raczej omijająca punk. Opracowanie niniejsze to 160 stron formatu A5 napisane na maszynie do pisania i wydrukowane na papierze niewiele lepszym od toaletowego. Do tego zupełnie bez ilustracji. Merytorycznie jednak całkiem niezłe, zwłaszcza w części zagranicznej, bo oparte na oryginalnych źródłach - książkach i prasie zachodniej do jakich udało się dotrzeć autorom. na tej podstawie powstały dwa zasadnicze rozdziały książki: "Punkowe kapele z Wysp Brytyjskich (26 biogramów) i "Amerykańskie punka początki" (7 biogramów) - zawierające notki o najważniejszych grupach z lat 70-tych, z całkiem dokładną dyskografią. Trzecia część to "Panczurstwo między Odrą a Bugiem" zawierająca rys historyczny polskiego punka oraz notki o 12 zespołach, z których kilka to formacje mocno garażowe, które trafiły tu trochę z przypadku.
Autorzy na szczęście zauważają to pobieżne potraktowanie polskiego punk rocka i inne mankamenty swej książki. Dziś dzieło Kosińskiego i Szałankiewicza traktować trzeba li tylko jako dokument. Ale jak na tamte czasy i słaby wówczas dostęp do informacji docenić trzeba jej treść; bo wówczas było to naprawdę cenne wydawnictwo dla szukających informacji nt. historii punk rocka. A to niefortunne "ideologia" nie ma tu żadnego znaczenia". 


Wydawnictwo: ROCK-SERWIS 
Format: A5
Ilość stron: 160
Oprawa: miękka
Wydanie: 1989 r.










1 komentarz:

  1. kapitalne opracowanie i dużo pracy.ps.ciekawe ile by dodac jeszcze z teczek sb;]

    OdpowiedzUsuń